Eighth week!

6 januari 2020 - El Nido, Filipijnen

Update week 8

Dinsdag landde ik rond 16.00 op El Nido airport. Waar ik vervolgens een trycicle moest nemen naar het hostel. Google maps moest aan, omdat de driver mijn hotel niet kende. We konden het niet vinden, dus ik begon al te denken; 'hopelijk ben ik niet opgelicht, bestaat het hostel überhaupt?'. Uiteindelijk naar wat rondvragen hebben we het toch gevonden. Ik had een privé kamer en dit was heel fijn na mijn laatste nacht in het hostel in Boracay zonder stroom. Het was nog licht, dus ik dacht ik ga eerst even een rondje lopen om de buurt te verkennen. De buurt was niet heel mooi, veel kleine winkeltjes en arme gebouwtjes. Ik was naar een populair hostel gelopen om te vragen waar het feestje voor oud en nieuw plaats vond, maar dit viel allemaal nogal tegen. Ik baalde er nog meer van dat ik de leuke mensen in Boracay had verlaten en nu in El Nido zat waar ik niemand kende. Toen ik terug naar m'n hotel liep, zaten er vijf jongens aan een tafel voor hun hotel een biertje te drinken. Ik ben eropaf gestapt en sprak hun aan in het Engels om te vragen waar zij oud en nieuw gingen vieren. Na een paar minuten kwam de vraag 'where are you from?', dus ik zei the Netherlands. Ze begonnen hard te lachen en we praatte in het Nederlands verder. Zij kwamen uit Hoogland en het was leuk dat zij een beetje hetzelfde waren als ik. Lekker gewoon, dorps, tentfeesten, zwarte cross haha. Ik had mijn nummer gegeven en later op de avond zijn we met zijn alle de hoofdstraat in gegaan. Het feestje was midden op straat, maar ook aan het strand. We hebben vuurwerk gekeken op het strand en gelijk de nieuwjaarsduik gedaan. Later hoorde we dat je daar niet in de zee mocht zwemmen, omdat de riolering daarin uitkomt...
Het was wel een gek gevoel om oud en nieuw op het strand te vieren. Ik leefde ook niet echt naar oud en nieuw toe, wat ik normaal in Nederland wel heb. Verder miste ik ook wel een oliebol en natuurlijk vrienden/familie.

Woensdag heb ik lekker uitgeslapen in mijn heerlijke schone, koele, lichte kamer. Ik had met de jongens afgesproken om mee naar Lio beach te gaan. Dit is ongeveer 15 minuten met de trycycle. Wauw, dit was echt een mooi strand met leuke strandtentjes. We hebben lekker gezwommen in de zee. De golven waren hoog, dus dit was fun. Erna hebben we ons geïnstalleerd in een stranttentje en heb ik de heren het backpackers spel 'shit-head' geleerd. Hier hebben we ook pizza gegeten en in de avond gingen we terug naar het hotel. Na een lekkere douche op de knie'tjes (er kwam geen water uit de douchekop als ik hem ophing) ben ik mijn tas in gaan pakken, want ik kon en mocht ook mee met de drie dagen boottour met de jongens. We hebben 's avonds nog een gokje gewaagd aan het einde van de straat. Bij dit spel kon je geld inzetten op kleuren en als de dobbelstenen goed vielen dan won je geld (zie foto's). We hebben de avond afgesloten met een potje toepen.

Donderdag moesten we om half 8 bij het busstation zijn. Dus even een ontbijtje naar binnen gewerkt, wat rum cola ingeslagen en een volleybal gekocht. Bij aankomst van de 'van' bleek ook een Duits stel mee te gaan. In totaal zaten we dus met 8 mensen op de boot. De eerste dag hebben we twee eilanden bezocht en hier gesnorkeld. Het eten op de boot was verassend goed, o.a. gegrilde tonijn en gefrituurde calamaris. De golven waren erg hoog dus Rob werd zeeziek en voerde de vissen ook gelijk. Vanwege de golven konden we niet aanleggen bij het strand waar we zouden overnachten. Dit betekende één half uur hiken van de ene kant, naar de andere kant van het eiland. Het kamp was prachtig! Open, houten hutjes direct aan het strand. Een uitzicht van palmbomen, hangmatjes, strand en zee. Er werd ons verteld dat de eerste paar seizoenen van Expeditie Robinson in deze omgeving zijn opgenomen, en het beeld klopt.
We moesten ook douchen met een koude bucket-douche, maar dit maakte de ervaring alleen maar mooier! In de avond hebben we ook de duitsers shit-head geleerd en zijn we lekker rond 23.00 naar bed gegaan.

Vrijdag werd ik wakker met een lekker zee briesje en een mooie zonsopkomst. We kregen een goed ontbijt met o.a. pannekoeken, rijst en vers fruit. Om 08.30 vertrokken we en dat betekende dat we weer de hike moesten doen...
Aan de andere kant van het eiland werden we één voor één met de kano opgehaald en naar de boot gebracht. Mijn backpack lag in het ruim, dus ik had alleen een kleine rugzak meegenomen naar het kamp. Deze dag hadden we vier stops met opnieuw snorkelen en zwemmen. Aan het eind van de dag gingen we weer terug naar dezelfde slaapplek. Dit betekende ook weer de hike, waarbij ik me teen nog verwondde, maar gelukkig was Rick daar om me te helpen. Even verbonden met een snoetepoetser en weer door..
Deze avond liep iets gekker, omdat Thomas zaterdag jarig was. Naar het heerlijke eten zijn we op de zitzakken aan het strand gaan zitten. De sterrenhemel was heel mooi in het pikkedonker. De kaarsjes maakte het heerlijk sfeervoller. De staff kwam met champagne en vuurwerk. Dit hadden de jongens vooraf al geregeld. We hebben gezongen en Thomas kreeg een lekkere champage douche. Athans we dachten dat het champage was, maar het bleek sparkling red wine...
De Duitsers haakte om half 9 af die hadden iets te diep in het glaasje gekeken. De staff kwam wel nog even gezellig meedrinken. Zij leerden ons happy birthday in het Filipijns en proost is tagay. We hebben hen de polonaise laten zien over het strand heen. Rond 01.30 was iedereen lam en was het bedtijd.

Zaterdag ochtend moesten we iets vroeger op, omdat we om 08.00 vertrokken. En dit betekende weer de hike doen... en dat met een lichte hoofdpijn van alle rum-cola van de vorige avond.
Deze dag stonden er drie stops op de planning en dan eindigen in Coron. We hebben opnieuw gesnorkeld en volleybal gespeeld op het strand. Tijdens het snorkelen zag ik een rogje, nemo en veel andere mooie visjes. Grappig dat het net lijkt alsof je in een aquarium zwemt. Op sommige plekken was het koraal verwoest door harde stroming of eerdere typhoons, maar we hebben ook zeker mooi koraal gezien. We kwamen rond 16.45 in Coron aan, dus even snel op booking.com gekeken waar we konden overnachten. We hebben lekker in een hotel geslapen met een zwembad, in twee driepersoonskamers. Na een hoog nodige douche, zijn we fris en fruitig een burgertje gaan eten. Daarna hebben we wat drinken ingeslagen en de avond lekker doorgebracht op het terrasje van het hotel.

Zondag konden we lekker uitslapen. Ik moest rond 12.00 bij de ferry zijn. Dit is de boot die mij van Coron terug El Nido brengt. De drie van de jongens vliegen morgen naar huis en twee gaan nog Cebu bezoeken. Ik heb de jongens bedankt dat ik mee mocht met de boottocht en voor de leuke dagen.
De boot zou om 13.00 vertrekken maar de tassen werden nog gecontroleerd op drugs door een schattige jack russel. Uiteindelijk kwam ik rond 18.00 aan in Coron en ben ik naar mijn hotel gelopen. Ik sliep weer in hetzelfde hotel als oudjaars- en nieuwjaarsdag. De avond heb ik rustig aangedaan, lekker serie gekeken met een pizza'tje.

Vandaag (maandag) vlieg ik eind van de middag vanuit El Nido naar Manilla. Hier blijf ik één nacht en dan vlieg ik dinsdagochtend naar Thailand.

1. Rebec:
    6 januari 2020