Eleventh week!

25 januari 2020 - Koh Tao, Thailand

Update week 11!
Zondag ben ik van Koh Phangan naar Koh Tao gereist. Ik zou om 07.30 opgehaald worden bij het hostel door een taxi en naar de ferry gebracht worden. Helaas geen taxi gezien en er was nog niemand aan het werk in het hostel, dus zelf maar naar de hoofdweg gelopen en een taxi genomen. Op de ferry kwam ik Sammy tegen. (Sammy en haar vriendin Sanne heb ik leren kennen op de ferry naar Koh Phangan. Ik kwam hen op de halfmoon party weer tegen en toen waren ook hun reismaatjes Lotte en Sabine erbij. Zij leerden elkaar kennen in Bangkok aan het begin van hun reis. Vier hele gezellige meiden! Met Sammy had ik afgesproken om de duikcursus samen te gaan doen. De andere drie meiden bleven wat langer op Koh Phangan.)
De ferry stopte bij een heel klein eilandje, we zeiden nog tegen mekaar: 'nou Koh Tao is wel echt een klein eiland hè?', maar het bleek Koh Tao niet te zijn, maar een privé eiland haha. Eenmaal op Koh Tao zijn we rechtstreeks doorgelopen naar de Impian diving center. We kwamen om 10.00 aan, maar de cursus begon eigenlijk om 08.30. Dit hadden we vooraf aangegeven, dus no problem. Allereerst gingen we de tas inpakken. Vinnen onderop, dan BCD-vest met eerste trap en tot slot de wetsuit. Vervolgens kregen we 2 uur privéles, in een hoog tempo, van Desmond, over duikuitrusting en drijfvermogen. Om 12.00 snel een 7/11 tosti naar binnen gewerkt en de boot op. Gelijk wetsuit aan en onze uitrusting aangesloten op de fles en gestest. Vanaf moment één moet je meteen alles al zelf doen, het hoort namelijk al bij je praktijkexamen.
Als eerst gingen we oefeningen doen in ondiep water. Ten eerste om gewend te raken en neutraal drijfvermogen te beheersen (dat je niet naar de oppervlakte stijgt of naar beneden dondert) en om te weten wat je moet doen als er iets niet helemaal goed gaat. Oefeningen als je ademautomaat ‘kwijtraken’, je masker af doen en opnieuw opzetten en de octopus (één iemand zit zonder zuurstof en je moet met de tank van je buddy naar boven). Het masker afzetten vond ik heel vervelend en ik raakte hierbij ook licht in paniek, omdat ik geneigd was door mijn neus te ademen. Maar door de goede begeleiding en rustig blijven kwam dit helemaal goed.
Een duikbril heet dus masker en flippers heten vinnen. Als we dit verkeerd zeiden kostte het ons een biertje voor de instructeurs. Nou.. t zijn aardig wat biertjes geworden..
Na de oefeningen in het ondiepe mochten we onze eerste echte duik maken. Dit was bij de Twins met onze vaste groep voor de komende dagen: Guus, Suzanne, Leon, Sammy en onze instructeurs Jeff en Desmond. We zijn tot 12 meter diepte geweest en hebben hier de oefeningen weer herhaald. Genieten de onderwaterwereld, prachtig!
Bij terugkomst hebben we wat dingen nabesproken en toen zijn we terug naar ons hostel gegaan. Even het zoute water eraf gedoucht en bij een restaurantje wat gegeten. Hier hebben we ook gelijk ons huiswerk gemaakt. Dit was wel twee uurtjes werk. Rond 22.30 gingen we naar bed.

Maandag moesten we weer 08.30 aanwezig zijn en kregen we tot 11.00 les van Jeff en Desmond. Om 12 uur mochten we weer richting de boot. Eén van de belangrijkste dingen voor het duiken is de buddy check, die makkelijk te leren is via een ezelsbruggetje: Vlugge Leerlingen Schieten Lekker Op (Vest - Lood - Sluitingen - Lucht - Overig). Of zoals wij hem onthielden: Veel Likken Stimuleert Langere Orgasmes! Hierna begonnen we weer met een ondiepe duik. Nu moest ik o.a. de zogenaamde bewusteloze instructeur Desmond omhoog halen. Toen we om 17.30 terugkwamen hebben we onze logboeken ingevuld en de duikplanner besproken. Toen naar het hostel om te douchen en eten. Dit keer een gezellig eettentje aan het strand opgezocht, Boek weer opengeklapt en weer 2 uur blokken. Op de terugweg naar het hostel zaten de instructeurs bij een barretje en zij nodigden ons uit voor een biertje. Dat sloegen Sammy en ik natuurlijk niet af. Uiteindelijk gingen rond 23.00 de oogjes dicht, iets aan de late kant wel.

Want dinsdag ging de wekker weer om 05.45. Deze dag begon met twee ochtendduiken. Eerst gingen we in Sattakut naar een wrakschip duiken op 18 meter diepte. Officieel mogen we niet dieper dan 20 meter met ons IDD, maar toch perongeluk de 20.4 aangetikt. Het zicht was hier helaas niet zo goed. De tweede en laatste duik was bij White Rock. Dit was de mooiste afsluiter met prachtig koraal, mooie vissen, een zeeslang en Robbie de pijlstaartrog. Het duiken ging ook veel beter, dit vraagt namelijk wel iets oefening. Je bepaald de diepte door meer in te ademen of meer uit te ademen. Ik kon ook meer genieten van al het moois om mij heen. Na het duiken hebben we ons huiswerk besproken en het examen (gezamenlijk met Guus en Sammy) gemaakt. Geslaagd met 91%!! #nerd. Nu mag ik mezelf 'Open water diver' noemen!
Aan het eind van de middag ben ik gelijk naar het Savage hostel verhuisd. Na een powernap was ik weer helemaal fit. Ik heb met Guus, Leon en Suzanne gegeten aan het strand. Sammy haar vriendinnen waren deze dag ook aangekomen, dus zij sloten later aan. We hadden met de instructeurs afgesproken om een drankje te gaan doen. Na het eten kreeg ik een facebookbericht van een van de instructeurs of we naar blue water kwamen. Hier lekker aan het strand gezeten en de avond afgesloten met dansjes en iets te veel drankjes in de fish bowl en leo bar...

Woensdag werd ik wakker met een goede kater. Ik had met Guus afgesproken om te gaan scooteren, dus hij appte rond 11.00 hoe en wat. Mezelf het bed uitgeschopt, een tosti bij de 7/11 gehaald en naar Guus gereden. We zijn eerst naar twee viewpoints geweest en daarna ben ik de meiden opgaan zoeken op het strand. Gelukkig waren zij net zo brak! Eind van de middag ben ik terug naar het hostel gereden en onder de douche door gelopen. In de avond lekker pizza gegeten en netflix gekeken.

Donderdag ben ik betijds opgestaan, 08.00. Ik moest de scooter voor 12.00 terugbrengen, dus daar kon ik mooi nog even gebruik van maken. Ik ben naar het Join Suwat vieuwpoint gereden. Dit was een hele klim naar boven over de rotsen, maar het was het zeker waard! Erna ben ik lekker aan het zwembad gaan liggen en hier leerde ik Wiet kennen. Ook kwamen Dave en Peter later. Zij komen niet eerder in mijn verhaal voor maar hen heb ik leren kennen onderweg naar Koh Tao. Lotte en Sabine verhuisde van hostel en kwamen ook in Savage. Zij kwamen ook bij het zwembad relaxen. Rond 15.00 zijn we gaan lunchen aan het strand en hier lekker blijven hangen. Even wat fotootjes van de zonsondergang met de schommel. De avond is gevuld met goede gesprekken, buikpijn van het lachen en lekker eten en drinken. Om 00.00 gingen de oogjes dicht.

Vrijdagochtend ging ik met Lotte, Sabine en Wiet naar het eilandje Ko Nang Yuan. Iedereen was lekker verstrooid deze ochtend m, dus we vergaten bijna snorkels te huren. Toen moesten we terug omdat Wiet haar slippers was vergeten en vervolgens moest ik ook weer terug om mijn handdoek te halen. Gelukkig was de taxiboot tegenover ons hostel dus was het niet heel ver lopen. Op het eilandje zijn we eerst naar het viewpoint geweest en daarna hebben we gesnorkeld. Mooie vissen gezien, maar duiken is toch een stuk leuker! We hadden een tijd afgesproken met de taxiboot kapitein en hij was er ook netjes om 13.00. Terug op Koh Tao hebben we even een wrap chicken gegeten met french fries. Daarna hadden we allemaal een inkakmoment, dus heb ik even een powernap gedaan. In de avond stond de pubcrawl gepland dus ik moest wel fit zijn. Einde van de dag mijn backpack ingepakt, want zaterdagochtend was het toch echt tijd om het leuke Koh Tao te verlaten. We hadden 18.15 afgesproken om te gaan eten maar dit liep natuurlijk een beetje uit. Ik had nog bedacht dat ik muggenspul en snacks voor op de boot nodig had. Uiteindelijk zijn we richting de pubcrwal gelopen, hebben we ons kaartje alvast gekocht en verderop een burrito gegeten. Om 19.30 begon de pubcrawl met een free bucket en werd mijn naam op mn arm geschreven. Er waren drie regels deze avond, namelijk wees lief voor mekaar, drink met je linkerhand en je mag de worden tien en mijn niet meer zeggen. De stemming zat er al lekker in. De eerste stop was een bar met zwembad. Wiet en ik dachten doe is gek en we gaan lekker van de glijbaan #doeimake-up. De tweede stop was een ladyboyshowtje. Blijft leuk om te zien! De derde stop was de choppers bar, waar lifemusic werd gespeeld. We zijn geëindigd in de fishbowl. Mijn conclusie van de avond: pubcrawl is een super leuk concept, reclame voor andere business op het eiland, gezellige sfeer, goed entertainment, leuk om een eenheid te vormen met hetzelfde shirt, makkelijke socializen met je naam op je arm en alcohol verbindt haha.

Zaterdagochtend werden Lotte, Sabine en ik 09.30 opgehaald door de taxi om naar de ferry te gaan. Gelukkig kwam deze wel opdagen.. Lotte en Sabine hadden een andere ferry dus hier heb ik afscheid van hen genomen. Nu zit ik zeven uurtjes op de boot en dan nog een paar uurtjes met de bus naar Khao Sok. Hier zal ik een twee dagen jungle trekking gaan doen, dus waarschijnlijk niet bereikbaar.

1. Anneke Ursinus de Leeuw:
    25 januari 2020
    Wow wat maak jij veel leuke dingen mee. Als ik 50 jaar jonger was zou ik het ook wel willen.