Fifth week!

15 december 2019 - Iloilo City, Filipijnen

Update week 5

Wat gaat de tijd snel, alweer 38 dagen weg. Het is zo leuk dat ik me hier thuis voel in het huis, maar ook in de stad. De eerste week had niet gedacht dat ik zo makkelijk in een jeepney zou stappen naar een winkelcentrum, het strand of de supermarkt. Ik voel me geen toerist meer, maar eerder een local.

En deze local ging afgelopen week weer lekker meedraaien in het ziekenhuis. Afgelopen dinsdag en woensdag heb ik een avonddienst gedraaid op de ER. Donderdag en vrijdag stond ik op de afdeling interne geneeskunde. Hier liggen mensen opgenomen met hart, nier en maag-darm problemen. Ik vind de afdeling best wel saai, omdat ik hier weinig kan doen en er valt ook weinig te zien. Ik lag donderdagavond wat later in bed, dus ik heb de vrijdag geskipt.

Donderdagavond vierde we namelijk de verjaardag van Nea en Rodell, en een beetje kerst. Rodell had de hele livingroom omgetoverd tot een gezellig versierde ruimte. We hadden allemaal een lootje getrokken en cadeautjes voor mekaar gekocht. De staff had spelletjes bedacht, we hebben gekaraoked en afgesloten met een dansje in de club Cave.

Dit weekend ben ik thuisgebleven. Vrijdag avond gerelaxed met de overgebleven huisgenoten. Zaterdagavond een nightshift op de ER gedaan, want ik wist dat m'n favo dokter, Pau, er was. Dit is een orthopeed en hoewel ik orthopedie in Nederland niet super leuk vond, vind ik dat hier wel. We hebben o.a. armen van kinderen gegipst, wonden met peesletsel beoordeeld en een openarmfractuur gestabiliseerd. Er kwam ook een steekwond binnen, een man van top tot teen onder het bloed. Hij was met een groot mes gestoken in zijn rechterborst. Gelijk een team van 8 man om hem heen, kleren kapot knippen, bloeden stelpen, vitale functies, infuzen- en thoraxdrain inbrengen. Uiteindelijk was hij stabiel en heeft hij geluk gehad. Zondag ben ik in de jeepney gestapt en heb ik een stukje strand net buiten Iloilo bezocht. Leuk om te zien dat er allemaal strandhutjes zijn waarin hele families hun zondag doorbrengen. Drinken, BBQ en muziekje erbij!

Deze week op de afdelingen die vallen onder obstetrie, dus o.a de bevallingen, jonge ouders program, neonatale intensive care unit, de afdeling met net bevallen vrouwen. Ik heb er zin in, lekker baby's knuffelen, weer helemaal iets anders!

De afgelopen 5 weken heb ik wat weetjes verzameld over mijn ervaringen hier.

Wist je dat..
- de stad Iloilo ongeveer 448.000 inwoners heeft. Dat is vergelijkbaar met Den Haag.
- de stad iloilo rookvrij is en er dus niet in het openbaar gerookt mag worden. Het is een wetegeving in heel de Filipijnen en je riskeert een boete van 5000 pesos als je het wel doet.
- er hier wordt betaald met pesos en 55 pesos is ongeveer 1 euro. De jeepneey naar het ziekenhuis (openbaar vervoer) kost 8 pesos.
- het work the world house 24/7 wordt bewaakt door in de nacht 2 guarts en overdag 1. We moeten onze naam afvinken als we naar werk gaan en ze schrijven op waar we de weekenden naartoe gaan. Het is fijn dat ik me veilig voel, zowel in het huis als in de stad!
- er in het work the world huis hier plek is voor 60 mensen.
- jerry de beste kok is en alle work the world huizen, over de wereld, hem in willen huren. How lucky I am!
- filipino mensen zitten weinig in de zon en willen juist geen getinte huidskleur. Er zijn zelfs producten te koop, denkend aan bodylotion, dagcrème, zonnebrand, met bleekmiddel erin.
- ik tijdens mijn werk in het ziekenhuis een masker draag, ter bescherming voor tubercolose. Ik moet mijzelf ook laten testen op tbc als ik terugkom.
- er in alle jeepney's en taxi's een rozenkrans ketting hangt en wanneer zij langs een kerk rijden, raken ze deze aan en slaan een kruisje.
- ze hier een paraplu gebruiken tegen de zon.

Wat mis ik?
Nah eigenlijk bar weinig haha.

1. Angela van schaik:
    15 december 2019
    Tessa wat super leuk om te lezen na je ervaringen daar ik vind het ook super knap van je dat je daar heen ben gegaan alleen ik wens je nog een hele mooie tijd daar en ik lees wel weer het volgende blog succes 😘
  2. Tessa:
    15 december 2019
    Dankjewel Angela! Super leuk dat je een berichtje achterlaat!
  3. Jolanda hermeling:
    16 december 2019
    weer een leuk verslagje om te lezen,
    groetjes mama
  4. Tessa:
    16 december 2019
    Lief! Xxxx
  5. Emiel:
    20 december 2019
    Goed verhaal!

Hebben ze daar het gourmetstel al voor de dag gehaald?
    Of word het gewoon een stamppot?
  6. Tessa:
    20 december 2019
    Wat leuk dat je het hebt gelezen! Nah mijn kerst wordt niet heel bijzonder.. gewoon werken in het ziekenhuis waarschijnlijk