Second week!

24 november 2019 - Boracay, Filipijnen

Update tweede week!
Ondertussen ben ik twee weken in de Filipijnen en ik geniet volop!

Afgelopen week heb ik 3 ochtenden en 1 avond in het ziekenhuis meegedraaid. Maandag was ik op de ICU surgery. Hier lagen 5 patiënten die hoog-complexe zorg nodig hadden. Er lag een vrouw van rond de 50 en haar lichaam was voor 20% verbrand met name haar borst en buik. De andere patienten lagen aan de beademing. Twee hadden een apparaat die de beademing regelde, maar de andere twee werden manueel beademd. Dit houdt in dat familie 24/7 in een ballon knijpt om de ademhaling op gang te houden.
Dinsdag heb ik mijn shift veranderd in een nightshift op de ER (emergency), omdat ik de ICU wel gezien had. Op de ER waren zoveel mensen. Ik heb deze avond geen extreme dingen gezien, maar van verhalen van anderen gebeurd er genoeg..
Na mn avonddienst dinsdag had ik woensdag en donderdag weer vroege dienst, 07.00 beginnen. Ik heb op male surgery meegekeken. Dit is de afdeling waar mannen komen te liggen na hun operatie. Helaas is er wel een taalbarrière aanwezig, waardoor ik de overdracht van patiënten niet goed kan verstaan. Deze overdracht duurt een uur, omdat ze alle patiënten (35) bij het bed langsgaan. Daarna worden medicijnen gegeven en doktersorders uitgevoerd. Ik kan hier vooral observeren, omdat het zo anders gaat dan ik gewend ben. Er is een systeem voor medicatie delen met gekleurde briefjes en tijden, maar hier snap ik nog weinig van. Overigens is het super warm op de afdeling, en het dragen van een een tb-mask (masker ter bescherming tuberculose) zorgt ervoor dat je het best benauwd krijgt. Daar komt nog bij dat het niet zo heel lekker ruikt in een kleine ruimte met 35 mannen haha. Maar alles voor de experience!
Aankomende week ga ik de orthopedie unit zien.

We zijn deze week twee middagen gaan zwemmen bij zwembaden van hotels. Donderdag was uiteraard weer BBQ- en karaoke time! Erna hebben we nog een dansje en drankje gedaan in een club.

Vrijdag ben ik met Loulou al om 09.00 met de bus vertrokken na Boracay. Deze busreis duurt 6,5 uur en dan nog 15 min. met de boot. 6 anderen uit ons huis waren daar ook dus we zijn met zijn alle gaan avondeten. Heel net restaurant, heel lekker Filipijns eten, maar niet mijn ding..
After dinner hebben we een drankje gedaan in mad monkey hostel waar Loulou verbleef. Dit is het partyhostel van boracay, dus ik sliep lekker rustig een stukje verderop in het chill-out hostel met Alysa.
Zaterdag heb ik met Loulou de bootparty gedaan. Dit was zo leuk! Eerst ergens snorkelen en een biertje in het heldere blauwe water drinken. Daarna gingen we cliff jumpen. Ik heb de hoogste, 10 meter gedaan. En ik ben bond en blauw, beurs en stijf, maar het was fun! Het was zo grappig in het begin van de bootparty was iedereen apart en in groepjes, en aan het eind kwamen we terug als één grote familie. Ja.. alcohol verbind haha. Loulou had iets te diep in het glaasje gekeken, maar als familie zorg je voor elkaar haha.
Zondag was ik al optijd op, aangezien ik ook betijds op bed lag. Ik ben met Alysa gaan ontbijten aan het strand. En toen zijn we weer terug gegaan naar Iloilo.

1. Imogen:
    24 november 2019