Sixth week!

23 december 2019 - Puerto Princesa, Filipijnen

Update week 6
Deze week begon ik de maandag en dinsdag met baby's knuffelen op de NICU (neonatale intensive care unit). Hier liggen baby's in couveuses en baby's die kort verblijven ter observatie. En wat zijn Philipino baby's schattig!
Ik mocht de baby's ter observatie voedden. Zij krijgen melk van de melkbank. Hier doneren moeders borstvoeding, waarna het wordt gesteriliseerd. Ze krijgen elke 3 uur (koude) melk. Woensdag was de planning om mee te kijken met het jonge moeders program. Hier worden jonge moeders begeleid, maar omdat het een nationale feestdag was in de filipijnen, was dit gesloten. Daarom stond ik op de afdeling, waar moeders verblijven na hun bevalling. Donderdag heb ik op out-patiënt meegekeken. Hier worden zwangere vrouwen om de zoveel tijd gecontroleerd. Er wordt gekeken naar bloeddruk, gewicht, omvang buik, hartslag baby en vaginaal onderzoek. Ik vind het leuk dat ik nu een beetje een beeld heb van het proces wat een zwangere vrouw doorloopt. Helaas heb ik nog geen bevalling gezien, maar dat staat aankomende week op de planning.

Dinsdag ben ik met twee meiden naar het buurteiland Guimeras geweest. Helaas zat echt alles tegen, waardoor we pas in de middag op het eiland aankwamen. Aangezien we weer optijd thuis moesten zijn voor onze avonddienst hebben we alleen even op strand gezeten. Dus woensdag een nieuwe poging gedaan, dit keer met zijn zessen. Toen we gingen begon het te regenen, maar gelukkig klaarde het al snel weer op. We hebben een boot gehuurd en wat mooie strandjes en een grot bezocht.

Afgelopen week waren we nog maar met zijn zessen en vrijdag zijn er drie vertrokken. Alleen Francis, Ashlin en ik waren er dit weekend. Francis ging haar moeder bezoeken in Manilla en ik zou met mijn nieuwe kamergenoot Ashlin naar Gigantes gaan, maar helaas moest zij eerder naar huis, omdat haar oma ziek was geworden. Gigantes is niet heel touristisch en daarom wilde ik daar niet alleen heen. Ik vond het weekend alleen thuis blijven ook geen optie dus heb ik donderdagmiddag mijn vlucht geboekt naar Puerto Princessa in Palawan.

Vrijdag eind van de ochtend ben ik vertrokken en ik kwam eind van de middag aan in mijn hostel. Hier ontmoette ik gelijk twee Duitse jongens en nog een andere Nederlandse meid. We hebben een kijkje genomen op het strand en gegeten in het hostel. Daarna wat spelletjes gedaan en een dansje in de Tikibar. In de nacht viel de stroom uit, dus de airco deed het niet.. Na een kort nachtje zat ik om 08.00 weer klaar voor de underground river tour. De underground river in Puerto Princessa is één van de 7 wereldwonderen. Echter als ik de 7 wereldwonderen google, dan staat die er niet tussen, dus ik denk dat ik ben voorgelogen...
De tour begon met een rit van 2 uur, waarna we een stopplek hadden bij een riviertje met mangroven. "Mangroven zijn boom- of struiksoorten die in mangrovehabitats voorkomen". Ik ben bij een Filipijnse familie in de boot gestapt. Zij woonden in Canada en vierden nu vakantie met hun neef en nicht uit de Filipijnen. Onderweg zagen we een aapje en een slang. Daarna zijn we doorgereden naar één restaurant en hier hebben we gelunched. Toen was het wachten op ons bootje om naar de underground river te varen. Deze keer stapte ik in bij vier andere meiden. Drie Chinezen en één Filipijnse meid, zij gaven les op een school in Puerto Princessa. De underground river zelf was vooral heel donker. De man die peddelde had een zaklamp op zijn hoofd, waardoor we het wel goed konden zien (zie filmpje). De structuren, de vormen en de kleuren van de stenen waren zo bijzonder dat mijn mond soms open viel, maar die moest ik dichthouden voor de vleermuizen poep.
Hierna gingen we terug, alleen ik reisde door na Porte Barton, dus de driver dropte me bij een klein winkeltje en hier zou ik opgepikt worden door een andere 'van' naar Porte Barton. Ik leerde hier drie Poolse meiden kennen, wat de 1.5 uur wachten iets minder erg maakte. Ik arriveerde zaterdagavond rond 19.00 in mijn hostel. Ik kwam gelijk in gesprek met één van de eigenaren van het hostel. Zei was Spaans en in eerste instantie dacht ik dat ze gewoon een gast was. Ze vroeg of ik nog moest eten, want ze had met vrienden afgesproken in restaurant Big Mama, dus dan kon ik met haar mee. Wij en een Engels stel, ook uit het hostel, waren onderweg naar Big Mama en toen kwam ik de drie Poolse meiden weer tegen, dus zij gingen ook gezellig mee eten. De eigenaar van Big Mama was ook Spaans. Leuk om te zien dat het kleine dorp met een groep Spaanse immigranten zo hecht was. Deze avond was ook de opening van de nieuwe en eerste disco in Porte Barton, dus daar moesten we natuurlijk bij zijn. We zijn met zijn alle gegaan, maar het was niet geweldig. Het was helemaal zwart van binnen met discolampen, een vrouwelijke dj en het was mega warm. Met name de locals hadden het helemaal naar hun zin.
De zondag wilde we eigenlijk met dezelfde groep een scooter huren en wat plekjes bezoeken. Helaas had ik geen bereik in Porte Barton en er was ook geen wifi dus daar kwam weinig van terecht. De drie Poolse meiden sliepen in het hostel naast ons dus ik ging even kijken of ik ze misschien zag. Helaas.. maar ik leerde wel weer drie andere Nederlanders kennen. Toen ben ik met hun gaan ontbijten en zijn we bij de hanengevechten gaan kijken. Dit is cultuur hier, in Iloilo zie ik ze vaak oefenen in de straat, maar nu was het voor de echie. Alletwee de hanen krijgen een mes om hun poot, de mensen kunnen geld inzetten op de winnaar en dan start het vechten. Ik verbaasde mij erover hoe snel het gebeurd was. Binnen 1 minuut was één van de twee dood. Debby en ik vonden het niet heel leuk vermaak dus wij zijn lekker naar het strand gegaan. Later kwamen Tom en Armando ook en hebben we ergens wat gegeten en gedronken. Een zuid-Afrikaan uit Kaapstad, die zij hadden leren kennen op een boottocht, sloot ook nog aan. We hebben tot 18.00 op het strand gechillt en toen ben ik terug naar mijn hostel gegaan, omdat ik bang was voor de muggen. Ik word best vaak gestoken en krijg hier ook behoorlijke schijven van. In het hostel heb ik even lekker gedoucht en toen mee een spelletje gedaan met zes Finse jongens. Ik ben ook met hun bij Big Mama wezen eten en erna hebben we aan het strand gezellig zitten borrelen. Maandagochtend stond het wekkertje om 05.25 om weer met de 'van' naar het vliegveld in PP te gaan...

Mijn doel was het weekend niet alleen doorbrengen en dat doel is zeker behaald haha.

Deze week sta ik op delivery dus ik hoop een bevalling te gaan zien. Het is natuurlijk ook kerst deze week. Volgens mij zijn wij het enige land met twee kerstdagen. Hier vieren ze kerstavond en kerstdag. Zondag is er een nieuwe meid gearriveerd, Ilaf, dus we zijn deze week met zijn drieën in het huis. Echter gaat Francis met kerst haar moeder en familie weer opzoeken in Manilla. Ik hoorde dat ik kerstdag samen met Ilaf en Junrey (de kok) uiteten ga. Verder ben ik ook van plan om weer op de emergency mee te kijken. Hier kan ik lekker mijn eigen tijden bepalen.

Ik wens iedereen hele fijne kerstdagen!🌲🌟❤