Tenth week!

22 januari 2020 - Koh Phangan, Thailand

Update week 10
Zondag kwam ik rond drie uur aan in Pai, samen met Marissa en Staffany. We verbleven in het circus hostel en hier hebben we in de middag lekker aan het zwembad gelegen. Een heel chill hostel met hangmatjes, een pooltafel en een muziekje. Er waren veel gekke typetjes van hippies tot de diehard backpackers. In de avond hebben we een rondje gelopen op de avondmarkt. Alleen maar lekker eten, nachos, lasagne, burritos, bruchetta, pizza, pannekoeken, wafels, wraps etc. Hele leuke en gezellige straatjes. We hadden allemaal een jurkje aan, maar het koelde in de avond zo ert af dat we het heel koud hadden. Daarom zijn we vroeg weer teruggegaan naar het hostel om warme kleren aan te trekken We hebben de avond afgesloten in het hostel met een paar potjes shit-head en Staffany heeft ons beverbende geleerd. De eerste nacht was drama. Samen met Marissa in een tweepersoonsbed, één deken en het was steenkoud. In de nacht koelde het af tot 14 graden, dus de volgende dag eerst maar twee extra dekens gevraagd.

Maandag begon de dag met een ontbijtje in het hostel. Een lekker buffet met van alles. We hadden met zijn drieën bedacht dat we twee dagen scooters wilden huren. De planning was om rond 09.30 te vertrekken met de scooters. Maar door getreuzel van ons allen waren we uiteindelijk 11.30 onderweg. Iedereen zegt Pai is een hippie dorpje met een chille vibe, dus daar gaan we natuurlijk in mee. Vooraf hadden we een route uitgestippeld met vijf locaties die we wilde zien. De eerste locatie was de Mo Paeng waterval. Hier kon je heel leuk vanaf glijden, maar helaas hadden wij nog geen zin in een natpak deze ochtend. We hadden allemaal een lange broek en dikke trui aan, later hebben we deze ingewisseld voor een korte broek. Na de waterval zijn we naar een vieuwpoint gescooterd, even wat fotootjes genomen en weer door naar de bamboe bridge. Onderweg bij een lokaal tentje geluncht. De bamboe bridge in een brug over de reisvelden van bamboe. Momenteel is het te droog en is de rijst al geoogst, maar het was alsnog een mooi gezicht. Door naar onze laatste stop, de Canyon. Helaas had ik ondertussen erg hoofdpijn. In de middag was het weer erg warm. We hebben een stukje van de Canyon gelopen en zijn daarna terug naar het hostel gescooterd. Na 2 uurtjes op bed was ik weer voldoende opgeknapt om naar de avondmarkt te gaan en wat lekkers te eten. Erna weer een spelletje gedaan in het hostel. Helaas kreeg ik deze avond ook te horen dat de uitslag van de PET-scan van opa niet goed was. Gelukkig hebben Marissa en Staffany fijn opgevangen en vind ik het fijn dat ik over 3 weken naar huis ga. De plannen van langer blijven zijn van de baan, ook mede doordat ik mijn financiën even heb bekeken. Heel leuk dat reizen, maar ik ben geen zuinige backpacker haha. Na een belletje met moeders en Adriella toch enigzins goed kunnen slapen.

Dinsdag hebben we weer lekker ontbeten in het hostel. En zijn wel om 09.30 op de scooter gestapt. We wilden optijd bij de hotsprings zijn, omdat het extra lekker is om in de koele morgen in een warmwaterbron te stappen. Het water was inderdaad lekker warm, maar de zon scheen ook al vollop, konden we wel lekker opdrogen. De tweede locatie was de lod cave, dit was wel een goed uur kachelen. Onderweg kwamen we nog een mooi viewpoint tegen. Even plas-, eet- en drinkpauze. Heerlijk die vrijheid van een scooter! Bij de grotten aangekomen, hebben we hier gelunchd, lekker pad thai! Vervolgens kregen we een schattig ouder dametje, met een gloeklamp, als gids. Ik vond de grotten erg indrukwekkend! We waren nog geen 3 minuten onderweg of we kwamen al een gifslang tegen. Deze zat precies op de trap waar wij op moesten. Na even wachten ging die zijn eigen weg en konden wij snel doorlopen. Prachtig hoe de natuur dit creëert en grappig hoe ze alle vormen een naam geven, denkend aan snake, frog, tiet of popcorn. We gingen met een bamboe bootje naar een ander deel van de grot. Omcirkeld door grote zwarte karpers (filmpje), was dit best spannend. Mond dicht voor de vleermuizenpoep. Na een uurtje in de grot te hebben gelopen gingen we weer back naar het hostel. Dit was een goed uur rijden en het was zeer frisjes, dus trui en lange broek weer aan.
In de avond hebben we weer lekker gegeten op de avondmarkt. Hier kwam ik Dennis weer tegen die ik had leren kennen op mijn laatste avond in Chiang Mai. Ik had gevraagd of hij mee ging naar circus hostel om te vuurshow te kijken en dat vond hij een leuk idee. Een paar biertjes later en een potje winst voor mij met poolen wilden we nog wel op stap. Ik liep naar een andere Nederlandse meid om te vragen of ze ook mee ging. Zij was in gesprek met een jongen. En opeens denk ik huh ik ken die jongen. Zijn het Tom en Armando, die ik in Port Barton had leren kennen. Hoe toevallig en hoe grappig om hen weer tegen te komen! De avond werd afgesloten met verf sminken en bier drinken in de barstreet. Mijn oogjes gingen om 04.00 dicht..

Woensdagochtend (09.00) was het toch echt tijd om de spullen weer in te pakken. We hadden er namelijk een lekkere bende van gemaakt. We hadden moesten de scooters voor 12.00 inleveren, dus zijn we nog even naar de white buddha gereden een paar km verderop. 353 traptreden verder, stond ik voor een enorme buddha en was er een prachtig uitzicht. De lichte brakheid maakte de klim een stuk uitdagender.
In de middag was het tijd om lekker bij te komen aan het zwembad. Om 16.00 werden we opgehaald door een busje om weer terug naar Chiang Mai te gaan. Afscheid genomen van Steffany, want zij gaat door naar Myanmar. De rit naar Chiang Mai was vooral veel bochten, doordat we de berg af moesten. Gelukkig hielp de primatour en heb ik met name geslapen.
We hebben geslapen in een hostel vlakbij het vliegveld van Chiang Mai, omdat we de volgende dag om 11.30 naar Surat thani vlogen. Hier hebben we ook één nacht geslapen.

Zo gingen vrijdag weer vol opgeladen naar koh phangan. 3 uurtjes met de ferry en rond 16.00 waren we er. We sliepen in dancing elephant hostel. We werden ontvangen door de chaotische eigenaar David, een Fransman. Van hem kregen we een hele briefing over de faciliteiten en de gevaren van het eiland, denkend aan scooterrijden en drugs. Hij was erg energiek en zeer lang van stof, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het hostel was heel chill en aan het strand. We hebben in de avond wat drankspellen gedaan en ons ondergekladdert met neonverf. Om 00.00 gingen we met een mannetje of 12 naar het halfmoon festival. Wauw, dit was zo gaaf! Vier podia, mooie aankleding, iedereen gekleurd in neonverf en een leuke meidengroep. Om 05.15 gingen we weer zingend in de taxibus terug naar het hostel.
Zaterdag begon de dag brak na een korte nacht. We hadden met de andere meiden afgesproken en zijn lekker op het strand neergeploft. In de avond ben ik met Marissa in de buurt wat gaan eten. Erna heb ik mijn spullen ingepakt en de oogjes gingen redelijk vroeg dicht. We gingen met het doel naar Koh Phangan om het halfmoon festival mee te maken en dat is gelukt. Ondertussen mijn duikbrevet gehaald in Koh Tao, maar dit wordt vervolgd in de volgende blog!

1. Rita schuiling:
    23 januari 2020
    Ohhh... Tessa wataak je toch weer veel mee in zo'n weer. Heb gelezen dat het veel eten en drinken is. Ja dan krijg je snel een krimp aan het financiële plaatje. Je moet ook nog wat overhouden voor de carnaval.
    Al met al weer een leuke impressie van je verblijf aan de andere kant van de wereld.