Twelfth week!

4 februari 2020 - Bangkok, Thailand

Update week 12
Na een week was het toch echt tijd om het geweldig Koh Tao te verlaten en door te reizen naar Khao Sok. Eerst een bootreis van 6 uur en vervolgens een busreis van 3.5 uur. Uiteindelijk kwam ik rond 20.30 aan in het coco hostel. Ik stapte uit de taxi en ik werd gelijk gegroet door een oude bekende, Jelle. Jelle heb ik leren kennen in Bangkok aan het begin van mijn reis. Helemaal leuk dat we elkaar nu weer tegenkwamen. We zijn met een groep Nederlanders wat gaan drinken in een bar. Zij hadden de overnight jungle tour al gedaan en hun tourguide had hen uitgenodigd voor een drankje. We kregen gelijk een bucket en de regel was dat deze niet neergezet mocht worden. We kregen ook kipstokjes en kipballetjes. Vijf buckets later was het wel tijd om hem in te klappen. We hoefden niet te betalen, maar we hebben ons geld letterlijk op tafel gegooid omdat hij het echt niet wilde aannemen. In het hostel heb ik mijn rugzak ingepakt voor twee dagen jungle tour.

Zondagochtend nog even een douche genomen en gezellig ontbeten met Jelle en wat anderen. Met zijn alle in de van, een uurtje rijden naar de boot. De tocht met de boot naar de overnachtingsplek was adembenemend. Strak blauw water en mooie natuur. Bij de overnachtingsplek aangekomen bleken er wel 30 hutjes op het water te zijn. We kregen een lekkere lunch en na de lunch zijn we naar een grot gelopen. Dit was twee uur hiken door de jungle. In de jungle was weinig te zien waarschijnlijk, omdat we met onze groep van 22 teveel geluid maakte. Bij de grot aangekomen gingen we ook door de grot heen. Allemaal onze hoofdlamp op en mondjes dicht voor de vleermuizen poep. We moesten zelfs stukjes zwemmen. Mijn teva sandalen kwamen goed van pas! Ik heb geen spinnen gezien, maar volgens anderen waren deze ter grootte van je hand. Bij terugkomst kregen we 30 minuten de tijd voor een verfrissende duik, want we gingen erna op avondsafari. Allemaal weer in de boot en dieren spotten. Nou, we hebben precies één hertje gezien! Na de safari stond het eten klaar, lekker red snapper vis, groentes en rijst of course. Toen de buikjes vol waren was iedereen aardig ingekakt, dus even wat biertjes gedronken en shit-head gespeeld. We wilden sowieso tot 22.30 opblijven, want dan ging de stroom uit en kon je goed sterren kijken. En dit was zeker de moeite waard, wauw zoveel sterren! Ik heb echt wel een half uur liggen kijken in het pikkedonker. Totdat Filip begon te roepen, vervolgens begon Jelle ook te gillen en ik schrok weer van hen. Wat bleek nou.. er was een kikker op Filip zijn been gesprongen en die had hij eraf geslagen recht in Jelle zijn gezicht. Nou hilarisch en het verhaal was helemaal afgeweest als er ook nog iemand in het water was gevallen, maar helaas. We besloten dat het wel tijd was om te gaan slapen. Een laatste klim naar de wc boven op de berg, de tandjes gepoetst aan het water en de kleren heb ik maar aangehouden. Bah vies, hard bed. Onze Belgische buurvrouwen hadden drie kakkerlakken in hun hut en zijn verhuisd. Good night!

Maandag gingen de ogen weer om 06.30 open. We gingen namelijk de ochtendsafari doen, jeej! Gelukkig was deze safari leuker en hebben we mooie vogels en verschillende soorten apen gezien. Toen we terug kwamen kregen we een dikke pannenkoek als ontbijt en na het onbijt kregen we vrijetijd. Even in de kajak gesprongen natuurlijk en lekker gezwommen. Een Engelse gozer liet zijn go pro in het water vallen en die zonk naar de bodem. Hij heeft nog gezocht met een duikbril, maar het zicht was erg slecht. Bij navraag bleek het ook nog 46 meter diep te zijn, doei go pro..
Om 10.00 gingen we met de boot terug naar de bewoonde wereld. Tenminste dat dacht ik, maar eerst gingen we lunchen op een verlaten plekje. We kregen allemaal een pakketje rijst en ze hadden verse ananas en meloen voor ons. Wat mooie foto's genomen en toen gingen we wel echt terug. Op de terugweg in de boot heb ik lekker zitten knikkebollen. In de bus zat ik iedereen uit te lachen dat ze lagen te slapen, maar 10 minuten laten lag ik zelf ook te slapen. Het hostel voelde weer als thuiskomen, even lekker wat gegeten en een warme douche. Ik had eigenlijk meer zin in een koude douche, maar ik kreeg hem niet koud. Normaal wordt de douche niet warm en nu nu niet koud haha, het is ook nooit goed..
Tegenover het hostel heb ik mijn was laten doen, al mijn kleren waren namelijk vies. Daarna lekker niks gedaan en gebeld met moeders. Als avondeten kon ik niet kiezen tussen pad thai of een chickenburger, 1x raden was het is geworden haha. In de avond ben ik een drankje gaan doen met Jelle en een Canadees in dezelfde bar als de eerste avond. De Canadees probeerde eerder al contact te leggen maar toen waren wij druk met onze telefoon, dus ik vond het wel netjes om hem mee te vragen. Nou de avond eindigde met nog drie andere Duitse meiden en twee Nederlandse meiden. We hebben de Canadees bij hen achtergelaten en zijn betijds (22.00) naar bed gegaan. Jelle en ik hebben goed social werk verricht dachten we zo. De backpack stond weer klaar en de wekker ging om 07.15. Ja reizen betekend weinig uitslapen...

Dinsdagochtend om 08.00 met de bus en de boot afgereisd naar eilandje Phi Phi. Nog vier Engelse jongens van Khao Sok gingen hier ook naartoe, dus ik zat niet alleen. Om 15.30 kwam ik op Phi Phi aan en moest ik vanaf de pier naar mijn hostel lopen. Er zijn geen taxi's of scooters op dit eiland, omdat alles op loopafstand is. Ik liep meteen door de smalle winkelstraatjes en alles zag er heel gezellig uit. Eenmaal bij het hangover hostel aangekomen werd ik hartelijk ontvangen en ik had zelfs de keuze uit drie bedden. Ik heb mijn spullen gedropt, mijn bikini aan gedaan en ben gelijk naar de poolparty gegaan. Hier zag ik ook weer één van de Engelse jongens en ik ontmoette drie Nederlandse jongens uit Diemen. De poolparty was erg leuk, muziekje, drankje, beetje spetteren. Rond 20.00 vroegen de jongens of ik nog moest eten. Oeps, nooit aan gedacht. Dus eerst even gedoucht en omgekleed en toen weer met hen afgesproken en ergens een lekkere fried yellow noodle chicken op. We hebben nog een drankje gedaan op het strand, maar ik was redelijk ingekakt, gevalletje te vroeg gepiekt, dus ik ging lekker rond 00.00 naar bed.

Woensdag heb ik eindelijk een keer uitgeslapen. Het hostel was best wel kut, heel gehorig, heel basic en de bedden waren kanon hard. Twee mensen hebben afgelopen nacht een heel oerwoud omgezaagd. Helaas heb je op dit eiland niet veel betere hostels.
Om 14.00 stond de boottour op de planning. We zijn o.a. naar monkey beach, Pileh bay, Loh Samah bay, Maya beach en Palong bay geweest. Ik kan concluderen dat ik verwend ben.. Het was heel mooi, het water was kristalhelder, maar ik heb op de Filipijnen en in Khao Sok zoveel moois gezien dat ik niet meer impressed was. We zouden ook de sunset kijken, maar helaas was het te bewolkt. We waren aan het dobberen en moesten 1.5 uur wachten tot het donker was om met de plankton te zwemmen. Bijna de hele boot werd zeeziek van het dobberen, dus hebben we besloten terug te gaan. Om 19.00 was ik weer terug in mijn hostel en toen ben ik me klaar gaan maken, want ik had met Wiet afgesproken! Wiet leerde ik kennen in Koh Tao en we hadden een hele leuke klik, dus ik was super enthousiast dat ik haar weer zag. Ik heb toen ook gelijk besloten dat ik nog een nachtje langer ging blijven in Phi Phi. Ik ben wat gaan eten met Wiet en later sloten de jongens ook aan. We zijn naar de Raggae bar gegaan waar een boksring is. Mensen uit het publiek kunnen zich aanmelden en boksen. Best spannend en leuk om naar te kijken. Eén van de Engelse jongens was een bokser, dus hij ging ook de ring in en heeft dik gewonnen. De tijd ging zo snel dat het al 23.45 was voor we naar het strand gingen. De feestjes eindigen hier om 01.00 dus we konden nog maar één uurtje feesten op het strand. Nog even lekker gekliedert met neonverf, die ik in Koh Pangan gekocht had. Daarna hebben we nog even zitten chillen en kwam de avond ten einde.

Donderdagochtend werd ik al vroeg wakker en had ik niet heel goed geslapen. Ik heb deze dag ook heel weinig gedaan. Met Wiet aan het zwembad gelegen en een powernap gedaan. Rond een uurtje of 6 hadden we afgesproken om naar de poolparty te gaan. De jongens waren later ook weer van de partij. Deze avond kwam de stemming er wat later in, maar het was wederom gezellig. De buckets rum-coke gingen er lekker doorheen en de heupjes waren goed los. Ook deze avond hebben we afgesloten met dansjes op het strand.

Vrijdag ging de wekker om 09.20, maar ik was al ver voor de wekker wakker. Er was wel sprake van een lichte kater.. Mijn backpack weer ingepakt, een 7/11 tosti gehaald en naar de pier gelopen. Om 10.30 ging de boot naar Krabi. Hier had ik met Manon (v/d Zande) afgesproken. Zij begint haar reis en mijn reis loopt op z'n end. We hebben eerst ergens een hapje gegeten en toen een powernap gedaan. Ik was moe van al het feesten in Phi Phi en Manon was moe van haar beroerde nacht in de nachttrein haha. In de avond zijn we lekker aan het strand gaan eten en optijd naar bed gegaan.

Zaterdagochtend stond de wekker om 07.20, helaas was ik al om 05.15 wakker en kon ik erna niet meer slapen. Ik denk toch een beetje spanningen voor het naar huis gaan. Om acht uur werden we opgehaald om naar het Khao Ngon Nak viewpoint te gaan. Om 14.00 zouden we weer opgepikt worden, waarvan ik dacht 'pff dat is lang, wat moeten we hier 5,5 uur lang doen?'. Bleek dus dat we twee uur omhoog moesten hiken en klimmen. Het was echt loodzwaar, maar eenmaal boven was alles vergeten. Het uitzicht was amazing. Toen nog 1.5 uur naar beneden gehiked. Uiteindelijk waren we 13.55 terug, dus maar goed dat de taxi er pas 14.00 was..
Terug van de hike waren we weer aardig gesloopt en was een douche hard nodig. Ook een powernap gebeurde heel perongeluk. Om 18.00 waren we weer fit, fris en fruitig om naar de nightmarket te gaan. Hier was streetfood gegeten en krokodil geproefd. Conclusie: best lekker! Iets vetter en stugger dan kip. Terugkomend van de nightmarket hebben we met de drie jongens uit Diemen wat gedronken. Hen heb ik leren kennen op Phi Phi.

Zondagochtend hebben we onze spullen ingepakt, omdat we van hostel gingen wisselen. Deze avond stond de pubcrawl op de planning die georganiseerd werd door het slumber hostel, dus het leek ons praktisch om hier ook te slapen. Na 500 meter kwamen we bij slumber hostel en bleek dat Manon daar had geboekt en ik had locatie slumber beach geboekt. Heel slim weer! Uiteindelijk zijn we naar slumber beach gegaan met de taxi en hebben we ingecheckt. Na het inchecken zijn we bij de 7/11 wat snacks en drinken gaan halen voor onze boottour. We hadden met de drie jongens uit Diemen afgesproken om voor een dagje een longtail boot te huren. In plaats van 10.00 was iedereen om 11.00 klaar om te gaan. Het ontbijt zat erin, de voedselvoorraad was ingeslagen en ook de vodka sprite was koud. Op het strand hebben we een bootje met maar liefst twee kapiteins geregeld. We zijn verschillende strandjes afgegaan en hebben lekker op de boot gezeten. Een prima dagje met leuk gezelschap. Vooral Christiaan vond het leuk dat ik een (ongevaarlijke) kwal tegen zijn hoofd gooide haha. Rond 16.00 werd het wat bewolkt en zijn we teruggegaan. We hebben bij een strandtentje was gegeten en een potje shithead gespeeld. Dit moest ik Manon natuurlijk nog wel even leren voordat ik wegging. Manon en ik waren eigenlijk hard toe aan een powernap, maar aangekomen bij het hostel hadden we hier geen tijd meer voor. Douchen, optutten en door naar de pubcrawl. De eerste stop was bij de andere locatie van slumber (waar we dus deze ochtend al stonden..). Hier bleven we een aantal uurtjes en konden we onze free buckets inkasseren. Eigenlijk werden er alleen maar drankspellen gedaan en was iedereen al dronken voor we naar de volgende stop gingen. We zijn in totaal vier kroegen afgegaan en de stemming zat er na 23.00 lekker in. Manon vervolgd maandag haar reis naar Phi Phi, en we hebben deze avond ook mensen leren kennen die ze daar zal zien. Ik vind het leuk dat ze dus niet lang alleen zal zijn! Om 02.00 was de pap op, dus terug naar het hostel en lekker naar bed. We hebben heel veel gelachen maar deze stomme verhaaltjes zijn niet meer grappig als ik ze typ. Even een paar steekwoorden: private partybus, irritante jongen - gordijnen-shit, Gerard Joling.

Maandagmorgen kwamen ze om 10.30 alweer op de kamer met orange juice, lekker zou je denken, maar nee het was gewoon een shotje, dus ik heb overgeslagen. Het slumber hostel is echt heel goed. Ze kwamen om 10.30 checken of de jongens wakker waren voor hun excursie en om 11.30 kwamen ze kijken of wij wakker waren voor het uitchecken. Tja.. partyhostel, dus ze maken vast het een en ander mee. Ik vroeg wat het wifi wachtwoord was: 'gofuckyourself' haha.
De maandag was verder erg rustig, spullen gepakt, uitgecheckt en nog wat laatste souvenirs gekocht. Om 15.00 werd ik opgehaald met de van om naar het vliegveld van Krabi te gaan. Het was een leuk good bye want iedereen riep: 'stay one more night, one more night, one more night'. Helaas ik moest écht gaan...

De vlucht van krabi naar Bangkok ging soepel. Op Bangkok airport moest ik opzoek naar bus S1, maar die kon ik niet gelijk vinden. Heel irritant dat niemand Engels kan en ik het zelf uit moest zoeken. Uiteindelijk de bus gevonden en richting koh san road. Ik stapte ook nog is te laat uit waardoor ik nog één kilometer moest lopen. Laat ik nou ook nog de verkeerde kant opgestuurd worden.. dus toch maar een grab besteld en rond 21.00 kwam ik in het hostel aan. Gelijk aangeschoven bij een tafel vol Nederlanders. Om 23.00 dacht ik: 'laat ik zo lekker naar bed gaan', maar om 00.00 dacht ik: 'fack it het is mijn laatste avond, ik ga mee op stap!'. Gezellig met drie andere naar koh san road geweest en daarna nog met de tuktuk naar een bar ergens op de 10e verdieping. Uiteindelijk heb ik het toch nog aardig laat gemaakt en was het een kort nachtje.

Dinsdag moest ik om 12.00 weer uitchecken. Ik had mijn ergste kater in de hele drie maanden. De hele dag ben ik misselijk geweest. Ik heb dan ook helemaal niks gedaan. In de avond mijn laatste pad thai op samen met Suzanne. Suzanne leerde ik kennen in Bangkok vier weken terug. Ik begon en eindig mijn reis met Suzanne, op kamer S en pad thai. Mijn plan was om met de bus naar Bangkok airport te gaan, maar ik heb toch maar een grab genomen. Tenminste dat was de bedoeling, maar uiteindelijk stapte ik in de verkeerde auto. Een taxi zei airport dus ik dacht dat dit de grab was, echter kreeg ik later een bericht van de grabchauffeur waar ik was.. oeps! Nu nog 16 uur reizen en dan weer in het vertrouwde Nederland. Er is mij wel tien keer gevraagd hoe ik het vond om naar huis te gaan. Het antwoord: Het was leuk geweest om er nog een paar maanden aanvast te plakken, maar het is mooi geweest. Ik heb 3 maanden op en top genoten en niks gelaten. Beter drie maanden vollop genieten dan 5 maanden en op de centen moeten letten. Daarnaast kijk ik er ook zeker naar uit om opa en zwangere Adriella te zien, en de rest van de familie en vrienden! Tot snel!

1. Anneke Ursinus de Leeuw:
    4 februari 2020