First week!

18 november 2019 - Tibiao, Filipijnen

Update eerste week!
Ja mn eerste week zit er alweer op. Ik heb echt het gevoel dat ik hier al één maand ben. Het is super leuk dat ik me nu al een beetje inwoner voel van iloilo!

Van maandag tot donderdag werk ik in het ziekenhuis. Dit zijn korte dagen van 4 uurtjes en ik heb inbreng in de planning Ik ga naar het ziekenhuis met behulp van een jeepney. Dit is vergelijkbaar met onze buurtbus haha. Ik moet nog wel even oefenen welke ik precies moet hebben, maar het is zo gaaf om met de jeepney, in je uniform, met de locals, naar het ziekenhuis te gaan!
Vorige week begon de maandag met een introductiedag, waarbij we de stad hebben leren kennen en elkaar. Dinsdag en woensdag heb ik op minor surgery gestaan. Hier worden kleine ingrepen gedaan, zoals cysten verwijderen en jongens besnijdenissen. Het lijkt best wel op de huisartsenpraktijk! Ik heb de spullen klaargelegd en mogen assisteren. Donderdag heb ik op female surgery gestaan, dit is eigenlijk de afdeling waar mensen na een operatie verblijven. Er was een jongen van 12 die uit de schommel was gevallen en toen naar de arts is gegaan. Op dat moment dachten ze dat er niets aan de hand was, maar 2 dagen later kwam hij terug met hoofdpijn en bleek er sprake te zijn van een hersenbloeding. Ze hebben hem hieraan geopereerd, maar helaas is hij rechtszijdig verlamd geraakt. Ook was er een meisje van 10 die over gehele lichaam verbrand was door een gasexplosie. Mijn bezigheden op deze zaal waren vitale functies meten, naar de bloedbank, naar het lab en een katheter verwijderen.

In de middagen en avonden besteed ik mijn tijd aan socializen, de was wegbrengen, de spa, pedicure, shoppen, drankjes doen en eten. Hier in het huis wordt er eten gekookt voor ons en dit is echt prima. Salades, pasta's, brood etc.

Oja en elke donderdag is het karaoke night in the house. Dit was so much fun! Hierna gingen we uit en dit liep wel ietsie pietsie uit de hand. Wauw wat kunnen die Britten zuipen.. We kregen het voor elkaar om op het podium te belanden in een sfeervol restaurant en wonderwall te zingen. Het klonk verschrikkelijk maar de mensen vonden het leuk haha. Ik was niet dronken dus heb iedereen mee in de taxi naar huis genomen. #moederTheresa.

Afgelopen weekend ben ik met 10 dames en 1 heer naar Antique afgereist. Dit is 4 uur rijden, dus we kwamen daar rond het avondeten aan. Na het eten kregen we rum en cola en leerde we tong-it, een Filipijns kaartspel. We werden meegevraagd naar een 'wake', dit is een herdenking van een overledene de dag voor de begrafenis. Alle familie en vrienden komen dan bij elkaar om samen te drinken en spelletjes te doen. Alleen tijdens deze gelegenheid is het legaal om geld in te zetten bij spellen. We zijn meegegaan en het was amazing om een stukje van hun cultuur te mogen zien.
Op zaterdag gingen we op scooters/motors naar een dorp verderop om hier een waterval te bekijken. Om bij de waterval te komen moesten we eerst een half uur hiken. O men wat was ik blij met mn teva sandalen! Alle anderen op teenslippers gleden uit, slippers kapot en Tessa kei stabiel. Heb ze ook aangehouden in het water, i-d-e-a-a-l! Hierna gingen we weer met scooters naar een rivier. Hier gingen we river tubing doen, dus met een band de rivier af. Was fun, koud water, mooi uitzicht en veel gelachen. In de middag tot rust gekomen in de wokpan en sommige met een massage. In de avond stond niks op de planning, dus het was gezellig dat we met zijn elven waren. Veel gedronken (vooral de Britten onder ons), veel geklets en gelachen. De zondag gingen we naar het strand. Helaas konden we niet naar het strand wat op de planning stond vanwege stroming en wind, dus gingen we naar een andere. Helaas was dit niet heel bijzonder. Mooie oude boom gespot en wat foto's gemaakt.

Het weer in Iloilo is best nat, regelmatig vallen er goede buien. Het weekend hebben we gelukkig meer zon gezien!

Helaas kan ik de foto's niet goed ordenen, dus alles staat door elkaar. Volg me anders op polarsteps dan zie je ook waar de foto's genomen zijn! http://www.polarsteps.com/TessavandenBerg4

1. Colinda Verweij:
    18 november 2019
    Wat leuk om dit zo mee te beleven! Heel veel succes!!
  2. Janneke Toering:
    18 november 2019
    Super leuk om te lezen Tes, ik ga al je updates lezen!