fourth week!

10 december 2019 - Moalboal, Filipijnen

Update week 4!
Deze week vier dagen meegekeken op de emergency department. Maandag, dinsdag en donderdag had ik middagdiensten en woensdag een avonddienst. Ik heb deze week heftige dingen gezien van overleden kinderen tot motorongelukken met hersenschade. Het is hier niet verplicht om een helm te dragen, dus gezichts- en schedelfracturen zijn hier dagelijkse kost. Ik denk dat 1/3 van de patiënten, die op de ER liggen, daar liggen vanwege een vehicle accident (voertuigongeluk). Ik zal jullie de foto's besparen..
Het is leuk dat je naar meerdere dagen dezelfde mensen terugziet en hen leert kennen. Ik zag ook weer de orthopeden van vorige week. Zij waren heel aardig, ondanks de 36-uurs diensten die zij draaien, waarbij ze amper slapen. Geen een heeft een vrouw of gezin, want zij brengen zeven dagen door in het ziekenhuis. De verpleegkundige daarentegen werken meestal 5 dagen 8 uur per dag. Zij verdienen 700 pesos per dag, dus €12,50. De werkdruk is hier over het algemeen minder hoog, doordat familie veel zorgtaken op zich neemt.

Woensdagmiddag ben ik met Loulou naar downtown geweest. Ik had een rugzak nodig voor mijn weekendtrip naar Cebu en als zuunige Nederlander moet dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Downtown is het mindere gedeelte van de stad. Ik zou hier niet alleen heen gaan, vanwege bedelende mensen en opdringerigheid. Maar met zijn tweeën was het erg gezellig en grappig om te zien wat een meuk er verkocht wordt.

Woensdagavond zijn we met de hele club naar de lightshow geweest in een bepaald deel van de stad. Kerstmis nemen ze hier erg serieus. Alles was versierd met lampjes en het zag er heel mooi uit. Ook ons work the world huis is versierd. Kerstbomen, muziek, lampjes, Rodell heeft zich helemaal uitgeleefd!

En toen was het alweer weekend. Dit weekend stond Cebu op de planning. Er waren verder geen mensen in het huis die daarheen gingen, dus ik ben alleen gegaan. Ik vond dit heel spannend en zat te denken: 'Welke plaatsen wil ik zien? Zal ik een planning maken? Wat kan ik daar doen? Moet ik alvast een tour boeken?', nou uiteindelijk ben ik gegaan met de instelling; Moalboal ligt centraal, ik boek de hostels en ik bekijk daar wel hoe en wat...

Vrijdag ging om 07.00 de wekker, ik had slecht geslapen, toch wat zenuwen haha. Ik moest eerst met de taxi naar het winkelcetrum en toen met de 'van' naar het vliegveld. Ik had het precies zo getimed dat ik helemaal achterin mocht zitten in de 'van', bij het raam met de zon. Er werden 15 mensen ingepropt, terwijl er officieel plek is voor 11. Zweten in die bus, zweten.. maar gelukkig niet carsick. De andere optie was met de taxi naar het vliegveld, maar dit is 3x zo duur..
Toen naar Cebu gevlogen en daar begon de volgende uitdaging, namelijk één bus vinden naar de andere kant van het eiland. Bleek dus dat ik eerst met de taxi naar het busstation moest en toen met de bus 4 uur rijden naar Moalboal. Vanaf de eindbestemming van de bus nog 15 min. met de tricycle naar het hostel. Hele dag verder, maar om 17.00 was ik in het hostel! I did it!

In hostel Chief Mau sliep ik op een 8 persoonskamer en werd ik al gelijk uitgenodigd door mn roomies om mee te gaan eten. In de avond hebben we lekker wat gedronken, gekletst en spelletje gedaan. Ik moest optijd naar bed, want de wekker ging 03.15 voor de walvishaaien.
Na wikken en wegen heb ik Zaterdagochtend toch gezwommen met de walvishaaien in Oslob. De drukte qua toeristen en het voeren van de haaien hielden me tegen, maar ik dacht ook 'nu heb ik de kans dus ik ga het doen'. Wauw wat een mooie, grote beesten!
Om 09.00 was ik terug en toen heb ik met drie andere meiden ontbeten. Daarna hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar Osmena Peak geweest. Dit was 2.5 uur rijden en toen we er kwamen moesten we nog 30 min. omhoog lopen. Ik zal eerlijk toegeven dat ik niet mee naar boven ben geweest, omdat ik moe was en energie wilde besparen haha. Eind van de dag ben ik naar een ander hostel verhuisd, Moho. Dit was een stuk minder luxe en erg gehorig. Een powernap voor het eten zat er niet in... Ik had vrijdagnacht namelijk 2.5 uur geslapen.
We zijn weer met alle roomies van vrijdag samen gaan eten en na het eten ben ik naar mijn hostel gegaan. Hier waren ze aan het bierpongen, dus heb gezellig meegedaan. Erna nog even naar de chili bar en toen ook even geslapen.
Zondagochtend stond ik weer om 08.30 klaar, want ik werd opgehaald voor de canyoneering in de Kawasan Falls. "Canyoneering is een sport waarbij men de loop van een rivier door een kloof volgt". Dit was echt een super leuke dag! We waren met een groep van 8 mensen, waarvan 3 mannelijke egyptenaren, moeder en dochter uit Australië en 2 Engelse meiden. We werden begeleid door 3 guides. Ik heb me ogen uitgekeken, zo mooi! (Zie video's!). Ik heb waterglides gedaan en gesprongen van 5 meter. De 8, 10 en de 15 meter heb ik overgeslagen...
Dit was tot nu toe me leukste ervaring!
Na het canyoneren heb ik op Loulou gewacht. Dit was mijn kamergenoot in het work the world huis. Zij was naar Hongkong geweest voor een visarun en we zagen elkaar nog 1 dag in Moalboal, dus dit was heel leuk. Ondertussen had ik zoveel mensen leren kennen. Nathalie een meid van het canyoneren vroeg om samen te eten en één van de roomies, Teddy, van eerder vroeg het ook. Uiteindelijk bij Chief Mau afgesproken en we gingen met zijn zessen eten, want Nathalie had ook nog iemand meegenomen en Martine sloot ook nog aan. Kijk en dat vind ik dan helemaal leuk, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Na het eten was in Moho hostel happy hour, dus wat drankspellen gedaan, gelachen en afgesloten met een dansje in de chili bar.
Maandagochtend ben ik wezen snorkelen met één van de guides van zaterdag. Jason wist een goede plek waar je schildpadden kon zien. Ik heb 2 schildpaden gezien en toen wilde ik uit het water, want er zaten kwallen, maar volgens hem waren het eieren van de kwallen. Op naar de volgende plek om sardines te zien. Dit was ook echt mooi. Zoveel vissen bij elkaar en als je ernaartoe duikt zijn ze zo snel. Ik heb de foto's niet zelf gemaakt, maar het zag er wel zo uit. Ook hier nog een schildpad gespot. Als laatst heeft hij me white beach nog laten zien en hier hebben we een biertje gedronken.
En om 12.00 werd ik opgehaald door de taxi om samen met moeder en dochter uit Australië naar het airport te gaan. Ik was erg vroeg op het vliegveld dus ik moest 5 uur wachten. Toen ik een hapje ging eten, kwam ik één van de Egyptenaren tegen van de canyoneering, dus dat was weer gezellig! In het vliegtuig zat ik op de eerste rij en in de 'van' zat ik voorin, dus helemaal top. Ik was maandag 23.00 thuis.

Aan het begin vertelde ik hoe spannend ik het vond om alleen te reizen dit weekend, maar wat een top weekend! De gezelligheid, de sfeer, de activiteiten, de mensen. Gewéldig dat hostelleven alleen moet ik deze week wel wat slaap inhalen haha. Deze week weer op de emergency department.