Third week!

1 december 2019 - Bugasong, Filipijnen

Update week 3
Deze week zijn er 10 mensen vertrokken en 10 nieuwe mensen gekomen. Loulou en ik kregen er 3 kamergenoten bij. Dit was wel even wennen...

Maandag en dinsdag op de afdeling orthopedie meegedraaid. Hier liggen over het algemeen de mannen, vrouwen en kinderen met botbreuken (60 patiënten). Gaaf om te zien hoe creatief ze zijn, allerlei stellages om de fracturen te herstellen en flessen cola worden als tractiegewicht gebruikt. Mijn inziens is het erg infectiegevoelig.. Patienten liggen weken lang in het ziekenhuis en hebben vaak doorligplekken. Familie doet de verzorging en het is zelfs verplicht dat de patiënt minimaal één iemand bij zich heeft. Er lopen allemaal kakkerlakken, mieren en andere beesten op de nachtkastjes en bedden. Er is een hiërarchie van attendent verpleegkundige, verpleegkundige en de hoofd verpleegkundige. Ik heb de attendent geholpen met vitale functies meten en verder met patiënten gepraat.
Woensdag en donderdag heb ik bij out-patiënt orthopedie gekeken. Dit is meer vergelijkbaar met eerstelijnszorg, huisartsenpraktijk. Mensen van mijle ver weg wachten uren in de rij buiten of slapen er zelfs. Veel mensen komen hun gips vervangen of schroeven verwijderen. Mensen met hele vieze wonden, waarvan ik denk 'waarom loop je hier zo lang mee door? Er heerst een kennistekort onder de bevolking, waardoor zij niet tijdig naar een dokter gaan. Amputaties komen veel voor door geïnfecteerde wonden of ongelukken. Veel kinderen met botbreuken door het buitenspelen. Maar wat zijn de mensen hier hard, ze geven geen kick! Kunnen wij piepers nog wat van leren haha. Verder waren de artsen ook heel aardig en legde veel uit. Ze waren geintresseerd in de Nederlandse cultuur en ik heb helemaal dubbel gelegen over hoe zij 'hagelslag' uitspreken.

Dinsdagavond zijn we met zijn twaalven naar zumba geweest. Dit wordt wekelijks gratis gegeven buiten bij een winkelcentrum. Woensdagavond was de karaoke avond in plaats van donderdag, omdat donderdag bijna iedereen vertrok naar hun weekendtrip. We zijn ook nog even op stap geweest. Dit was hard nodig omdat ik eindelijk wat meer connectie kreeg met de nieuwe huisgenoten. En donderdagavond met de achtergebleven mensen uiteten geweest met Alvin. Dit is de contactpersoon van het ziekenhuis en waar we altijd terecht kunnen. Vorige week verveelde ik me op de afdeling dus ging ik driekwartier koffie drinken in het airco gekoelde kantoor van Alvin haha.

Vrijdagochtend met Alysa vertrokken naar Antique Bugasong. Eerst met de taxi naar het busstation en toen met de 'van' naar bestemming. We kwamen uit bij een klein restaurantje in de middel of nowhere. Hier hebben we gegeten en gewacht op onze guide.

We gingen met motoren de bergen in en toen deze niet verder konden moesten we nog 1.5 uur steilomhoog lopen om bij ons overnachtingsadres te komen. Een huisje midden in de bergen. Er stonden gekookte bananen klaar en een heerlijk opgemaakt houten bed.

De volgende ochtend hebben we de rijstvelden van het dorp bekeken en na het ontbijt zijn we gaan hiken.
Vrijdag werd ons gevraagd of de guide's onze tassen moest dragen, maar dit sloegen wij heel beleefd af, want ja dat is toch lullig iemand anders jou rugzak laten dragen? Nou zaterdag vroegen ze het weer en zonder pardon gaven we gelijk onze rugzakken haha!
Eerst 2 uur gelopen naar een dorpje aan de andere kant van de berg. Dit was behoorlijk heftig met steile dalingen. Alysa en ik kregen allebei een bamboestok ter ondersteuning en deze was zeker niet overbodig. Ondanks de stok ben ik alsnog 3 keer gevallen haha, met een bauwe bips en wat schrammen als resultaat. Gelukkig hadden we 3 man sterk als begeleiding, dus zij raapten me gelijk weer op. Hun doen dit dus gewoon op hun teenslippers hè en met een rugzak van 8kg.

Aaangekomen in het dorpje zijn we eerst af gaan koelen in de rivier en daarna hebben we gelunchd bij een dorpshoofd thuis.
Vol goede moed uhu.. of te wel met weinig puf begonnen we aan ons laatste deel hiken. Deze 2 uur gingen beter en de paden waren begaanbaarder. We werden opgepikt door de motorrijders en ik heb nog even genoten van het uitzicht, het zonnetje en het windje in mn haar.

Kortom wat een toffe ervaring, loei zwaar door o.a de hitte, 3 liter zweet verloren, verzuurde benen, beurs, maaaaar wat een uitzicht!

Vandaag (zondag) lekker wezen lunchen met Alysa en Loulou en even geshopt in het winkelcentrum. Chill dagje!

Aankomende week ga ik meekijken op de emergency department oftewel spoedeisendehulp. En het weekend vlieg ik naar het eiland Cebu!

1. Anneke Ursinus de Leeuw:
    2 december 2019
    Wat een verschil met nederland! Je ziet wel veel. Geniet ervan.
  2. Cor:
    3 december 2019
    Wat een leuke verhalen Tessa,
    zo leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Hier kan ik mij nauwelijks voorstellen hoe het er daar in de ziekenhuizen eraan toegaat.
    Geniet van deze bijzondere ervaring en ga vooral door met het plaatsen van leuke verhalen en prachtige foto's